• Intézetünk
  • Munkatársaink
  • Tevékenységeink
  • Orvosoknak
  • Gyakori kérdések
  • Elérhetőségek
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@ogk.hu
    language enmagyar
    Sajtómegjelenések
    Sajtóközlemények
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2021-es cikkek

    Mit tehetünk a lumbágó megelőzéséért?

    Kevesen ússzák meg, hogy életükben legalább egyszer ne érje el őket is a derékba hirtelen belenyilalló, éles fájdalom, a lumbágó. Dr. Ferenc Máriát, a Budai Egészségközpont, főorvosát, reumatológus-fizioterápiás és mozgásszervi rehabilitációs szakorvost kértük, mutassa be, mi is ez az elváltozás, és tehetünk-e valamit az elkerüléséért.

    Lumbágó, a heves derékfájdalom.

    Sokakat érint a legváratlanabb pillanatokban lesújtó lumbágó, a heves derékfájdalom, amely egy ideig szinte teljesen járóképtelenné teszi áldozatát. Mit érdemes tudni róla?

    A lumbágó pontos magyar jelentése derékfájdalom, vagy németesen hexenschuss, vagy az angolszász irodalomban low back pain néven emlegetjük.

    A lumbágót többféleképpen definiálják, de az Európai Irányelv szerint derékfájdalomról beszélünk, ha a fájdalom vagy diszkomfortérzés lép fel a hátsó-alsó bordaívek és farredők közötti területen. Ehhez társulhat alsó végtagba kisugárzó fájdalom is, de előfordulhat anélkül is. Valóban nagyon gyakori, a nemzetközi tanulmányok szerint egy adott pillanatban száz emberből 13-40 derékfájós.

    Mitől alakul ki a lumbágó, önálló betegségnek vagy tünetnek tekinthető inkább?

    Kétségtelen, hogy a derékfájdalom a gerincbántalmak jellegzetes kísérő tünete, de hangsúlyoznunk kell, hogy a lumbágó önmagában nem mindig betegség, csupán egy kellemetlen állapot, amit az ágyéki gerincszakasz túlterheltsége, vagy rosszul adaptált mozgásminták idéznek elő. A derékfájdalomnak igen sok oka lehet. Eredhet gerinc-rendellenességből (degeneratív azaz kopásos elváltozás, porckorongsérv, trauma, csigolyacsúszás, gerinccsatorna-szűkület, csontritkulás miatti csigolya kompresszió, gyulladás, daganat) de a belső szervek (kismedencei szervek, vesék, hasnyálmirigy, aorta stb.) megbetegedése is kisugározhat az ágyéki régióba. Számos esetben pszichoszociális dekompenzált állapot, stressz idézi elő.

    A lumbágó, azaz a derékfájdalom tehát számos kórképhez társulhat, de a klinikumban a mindennapokban a porckorongkopás, porckorongsérv, csigolyacsúszás, gerinccsatorna-szűkület, vagy egyéb ún. mechanikai eredetű gerinc-rendellenesség reprezentáns tünete.

    Az időtartam és intenzitás szerint lehet akut (egy hónapon belüli) és krónikus (három hónapon túli) megjelenési formája.

    Mi a derékfájdalom közvetlen kiváltó oka?

    A gerincoszlopunkat csigolyák alkotják, amelyeket elől rugalmas porckorongok, hátul kétoldalt pedig ízületi tokkal körülvett és porccal fedett kisízületek kapcsolnak össze. Minden oldalról rugalmas szalag- és izomrendszer biztosítja a mozgást és stabilitást. A porckorongok az évek során a szervezet öregedésével veszítenek rugalmasságukból, kevésbé lesznek terhelhetőek. A gerincünk strukturális alkotóelemeiben ún. fájdalomérző idegvégződések vannak, és ha bármelyik elemben valamilyen károsodás, túlterhelés vagy működési rendellenesség lép fel, a fájdalomérző idegvégződések ingerületbe, izgalomba jönnek, és az izomzat reflexes túlfeszüléséhez vezetnek, lumbágót okozva. Ha a porckorong előboltosul a két csigolya közötti térből vagy sérvesedik, nemcsak a fájdalomérző idegvégződéseket nyomja, hanem a gerinccsatornából oldalt kilépő ideggyököt is, akkor az alsó végtagba lesugárzó fájdalom, vagyis isiász keletkezik.

    Mit tudunk tenni a derékfájdalmak, vagyis a lumbágó és az isiász elkerüléséért?

    Elsődleges a derékfájdalmat előidéző rizikófaktorok (túlsúly, megszakítás nélküli hosszas ülés, nehéz fizikai munka, dohányzás, monoton statikai pozícióban végzett munka, stressz állapotok, dohányzás, mozgásszegény életmód, helytelen emelési technika) kerülése.

    Nagyon fontos gerincünk védelme érdekében az életmódváltás, rendszeres napi-heti mozgásterápia, megfelelő étrend, az ergonómiailag helyesen kialakított szék, a napi nyugodt alvást és gerincünk számára ideális alátámasztást nyújtó fekhely, matrac biztosítása. Gerincünket tudatosan lehet védeni, amihez ma már számos hozzáférhető információforrás (internet, beteg edukációs anyagok, könyvek, betegtájékoztatók stb.) áll a páciensek rendelkezésére.