• Intézetünk
  • Munkatársaink
  • Tevékenységeink
  • Orvosoknak
  • Gyakori kérdések
  • Elérhetőségek
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@ogk.hu
    language enmagyar
    Sajtómegjelenések
    Sajtóközlemények
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2021-es cikkek

    Vigyázzunk gerincünk egészségére!

    Kollégáink közreműködésével készült a Nők Lapja Egészség magazinban az alábbi cikk:

    Sokan küszködtünk már enyhébb vagy komolyabb gerincproblémával. Az öngyógyítási lehetőségek tárháza végtelen, mégsem mindig sikeres a végeredmény.

    Ha fájt már valaha a gerincünk, biztosan kaptunk egy-két jó tippet ügyes csontkovácsról, csodamasszőrről, különlegesen ajánlott edzésformáról, vagy fájdaloműző tablettáról. A tüneti kezelés hatására a panaszok enyhülnek, legalábbis egy ideig. Aztán az ülőmunka, a mozgásszegény életmód, a folyamatos autóban zötykölődés újra előhozza a problémát, sokszor erősebb formában, mint azelőtt. Magyarországon a felnőtt lakosság nyolcvan százalékát valamilyen formában érinti gerincfájdalom, és ez a szám csak növekedni fog, hiszen a számítógépezés, mobiltelefonozás kapcsán természetellenesen görnyedő test– és nyaktartást veszünk fel. Valószínűleg mindenkinél találna valamilyen elváltozást egy alapos gerincvizsgálat, de ettől nem kell megijedni.

    A porckorongsérv például – ha jól helyezkedik - sok esetben nem okoz panaszt, illetve vissza is tud húzódni – magyarázza Dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója. – A hangsúlyt a megelőzésre kell helyeznünk! Az életmódunk adott, ehhez kell megtalálnunk a megfelelő óvintézkedéseket, mindenekelőtt beiktatni a rendszeres mozgást.


    Jól mozogni

    Az, hogy kinek mi a jó mozgás, egyénenként változik. Ha egy gerincpanaszra az orvos gyógytornát javasolt, akkor az a legjobb, ha a gyógytornásztól egyéni foglalkozásokon tanuljuk meg saját gyógytorna-gyakorlatsorunkat. Onnantól kezdve ez otthon végezhető. Hangsúlyozom, hogy rendszeresen, lehetőleg naponta kell tornázni! Biztos vagyok benne, hogy napi tizenöt perce mindenkinek van a saját egészségére, arra, hogy megelőzze az újabb problémákat. Vagy határozottabban úgy is mondhatom: akinek esze van, megteszi önmagáért! Egy biztos: jó adag akaraterő kell hozzá, de aki megteszi, az sokkal jobb állapotban lesz.

    A gyógytorna mellett vannak különösen ajánlott sportok, például az úszás, ami nemcsak átmozgatja az egész testet, de a vízben töltött idő csodálatos áthangolást ad az embernek. A víz lazító hatására elhagyjuk a stresszt, a feszültségeket, a fájdalmat. - A főorvos asszony azt javasolja, hogy aszerint döntsünk egyes sportok mellett, hogy jól érezzük-e magunkat a mozgás közben. De legyünk óvatosak! Ne kezdjünk például húsz év után ugyanolyan hévvel focizni az öreg fiúk csapatában, mint diákkorunkban, előbb mindenképpen mozgassuk, lazítsuk át magunkat, készítsük fel a testünket az erős igénybevételre. A gerincpanaszos ember csak „régimódi”, egyenes-tartású biciklit használjon!

    A futás sem káros, ha jó talajon, megfelelő cipőben végezzük. Itt is fontos az önvizsgálat és a mértéktartás: ha a futó a gerincpanaszok visszatérését érzékeli, inkább válasszon más sportot. Az edzőterem sem káros, ha megfelelő felkészültségű edzővel dolgozunk együtt – figyeljünk gerincünk jelzéseire: ha állapota rosszabbodik, vagy panaszunk újra jelentkezik, akkor az edzőterem nem való nekünk. Rendkívül jó mozgásforma a gerincnek a pilates, hiszen ez egy gyógytornász által összeállított mozgásrendszer.

     

    Somhegyi doktornő hangsúlyozza, hogy nem feltétlenül kell „pénzes” edzésre járnunk ahhoz, hogy jót tegyünk magunknak: a kissé tempós séta például remek mozgásforma. És hogy mi a helyzet a gyerekekkel? – Prevenciós részlegünk nagy öröme, hogy a közel húsz éves előkészítő munka után a mindennapos testnevelés óra végre előírás lett, és az idei tanévtől már minden iskolás részesül benne. Nagyon fontos lépés ez, hiszen a gyerekek még a felnőtteknél is veszélyeztetettebb helyzetben vannak a számítógépes-mobilos görnyedő világban. Persze a testnevelés óra nem elég, kiránduljunk, sétáljunk, játsszunk együtt a gyerekekkel, amennyit csak lehet!

    Gerincerősítő tornagyakorlat gumiszalaggal.

    Ha komolyabb a probléma

    A nyak- és a derékfájdalom igen gyakori panasz, amit nem feltétlenül kell hősiesen viselnünk. Somhegyi doktornő azt tanácsolja, érdemes orvossal utánajárni, mi lehet a probléma kiváltó oka. Az első lépcsőfok a háziorvos, ő a gyakori eseteket kiszűri, és terápiát javasol, vagy szakorvoshoz küldi a beteget. A reumatológus a vizsgálat után szükség szerint elindítja a kezelést, vagy továbbküldi a beteget ideggyógyászhoz vagy a gerincsebészetre.

    Legtöbb esetben konzervatív kezelést, egyéni terápiákat, gyógytornát javasolnak, és a fájdalmak maguktól visszavonulnak. - A sérv is képes erre! – magyarázza a doktornő. - Képzeljünk el egy vacak, gödrös ágyat, ami eleinte nagyon nyomja az embert, egy idő után aztán mégis el tudunk benne úgy helyezkedni, hogy bizonyos mértékig kényelmes lesz a fekvés. A beteg állapotában fellépő legkisebb javulás is azt jelenti, hogy el akar helyezkedni a sérv. Persze ha a vizeletet, székletet nehezen tudja a beteg elindítani vagy tartani, vagy bénulás lépett fel, akkor nincs más megoldás, csak a gerincműtét. De hangsúlyozom, hogy a legtöbb esetben erre nem kell, hogy sor kerüljön, hiszen a fölöslegesen végzett műtét eredménye kisebb, mint az időben elkezdett konzervatív kezelésé.


    Erősítés, nyújtás, relaxáció

    A legfontosabb a megelőzés! – kezdi Fehér Katalin, az Országos Gerincgyógyászati Központ vezető gyógytornásza. – Fordítsunk időt és energiát az ergonómiailag megfelelő élettér kialakítására: legyen kényelmes az ágyunk, figyeljünk a szék-asztal-monitor helyzetére, a konyhai pult magasságára – legyen minden egyenes testtartást igénylő módon elhelyezve. És gondoljuk csak át: a munkától a hobbiig, reggeltől estig mindent ülve végzünk.

    Robbantsuk ki magunkat statikus helyzeteinkből! Mert a folyamatos ülés nemcsak a gerincnek káros, hanem más szerveinknek is! Sőt, mivel ülés közben a mellkas összeesik, a légzés is felületessé válik. Sőt, nyomódik a comb, így a vérkeringést is korlátozzuk, márpedig a vérkeringés a csontok, porcok megfelelő táplálásában nagy szerepet játszik.

    Mozogjunk úgy, ahogy nekünk jól esik, de minden nap! Konzultáljunk edzővel, sportorvossal vagy akár a testnevelő tanárral, kérjünk tanácsot, milyen mozgásformát ajánlanak nekünk. De tudnunk kell, hogy a gerinc egészségének megőrzéséhez nem elegendőek a hátizom-erősítő gyakorlatok: a hasizom, az oldalsó törzsizom erősítése, a tartóizmok (mélyizmok) karbantartása is fontos, mert - szó szerint - ezek adják a tartást. Ne látványos, lendületes mozdulatokra törekedjünk, hanem lassú, kitartott gyakorlatokra. De nemcsak erősítenünk, hanem nyújtanunk, relaxálnunk is kell, mert a fájdalom forrása gyakran egy görcsös izomfeszülés. – A gyógytornász hangsúlyozza, hogy mindezek mellett kell, hogy a mozgás öröm legyen a számunkra, így válik pozitív hatással mindennapi életünkre, pszichés állapotunkra, és munkánkra is.


    Praktikák ülőmunkát végzőknek

    • Óránként álljunk fel az asztal mellől, lépkedjünk egy keveset, hogy megmozgassuk a lábat, gerincet, és egy kicsit felpezsdítsük a vérkeringésünket.
    • Váltogassuk az ülő-alkalmatosságot (szék, labda…)!
    • Tegyük messze magunktól az aktuális dossziékat, hogy fel kelljen állnunk értük!
    • Sose ülve telefonáljunk!
    • Lépcsőn közlekedjünk, ne lifttel!
    • Az autóval ne közvetlenül a bejárat előtt, hanem messzebb parkoljunk!
    • Vásároljunk gyógypárnát, ami megfelelően támasztja a gerincet!
    • Amikor csak tehetjük, nap közben is végezzünk néhány nyújtó-lazító tornagyakorlatot!

    Forrás: Nők Lapja Egészség, 2016. február - Békési Erika